Mystické pojednání Nebe ve víře
Vznik pojednání
- jako všechna „větší díla“ vzniká v závěru života
- součást „duchovní závěti, vyzrálý text, provizorní syntéza
a) Geneze vzniku
- původní úmysl: dílko mělo být „překvapení“ a „památka“ pro rodnou sestru Gitu (snaha „udělat radost“) v době, kdy je už zřejmé, že Alžběta umírá
- muselo to být někdy v první polovině srpna (ve druhé píše Poslední ústraní), zřejmě během deseti dní (v době mezi AD 304 a 305?), skončila na Nanebevzetí Panny Marie?
- 70 stran (z celkových 114) sešitu formátu 18,3 × 10,7 cm
b) Bezprostřední adresátka a pozdější adresáti
- psáno pro Gitu Chevignard(ovou), rodnou sestru, vdanou ženu a matku dvou dětí (Alžběty a Odette)
- ona sama se to však dozví až v lednu 1907, do té doby u matky Germaine, která je chtěla použít pro nekrologický oběžník (18. prosince 1906)
- první čtenářky (mimo Gitu) jsou bosé karmelitky
- v prvním vydání Vzpomínek (1909) dílo nefiguruje
c) Pozdější dějiny
- až od vydání v roce 1915 i část tohoto pojednání
- poté v rámci knihy Réflexions et Pensées sous forme de Retraites (i zde od 2. vydání, mezi 1911-1915
- celé až z posledního vydání v roce1942 a ve studii P. Philipona La Doctrine spirituelle de Sœur Elisabeth de la Trinité, 1939, celé jako příloha
- s kritickým úvodem a aparátem až od vydání sebraných spisů v roce 1991 (ed. C. de Meester OCD, Cerf, Paris)
- původně bez názvu; matka Germaine: Jak lze nalézt nebe na zemi, otec Philipon jen: Nebe na zemi (srov. AD 122; 133)
- Alžběta píše o důležitosti víry (srov. NV 32.44), proto nakonec Nebe ve víře (podle AD 143; 165; 169; 274)
Komentář vlastní duchovní četby
- Alžběta neměla v úmyslu psát nějaké zvlášť důležité pojednání
- proto svoboda v používání pramenů: citace bez určení, často kompilace pasáží (při psaní pravděpodobně „obložena“ svými oblíbenými knihami)
- významné je:
- vlastní volba textů (ukazuje to, jaké Alžběta měla hodnoty)
- originální adaptace
- vzájemné propojení pramenů
a) Biblické prameny
- zejména pavlovská a janovská tradice
- pavlovské listy devatenáctkrát (NV 2. 4. 11. 13. 14. 19. 20. 23. 26. 27/3×/. 28/2×/. 31. 35. 41. 42/2×/) [Ef, Flp, Řím, 1 Kor, Gal + Žid]
- janovské spisy pětkrát (NV 2. 14. 22. 31. 38) [Jan a 1 Jan];
- i jiné knihy: SZ – Gn, Lv, Iz, Ez, Oz, Žl, Pís, Přís; NZ – Mt, Lk, 1Petr, Zj.
b) Svatý Jana od Kříže
- citován čtyřikrát (NV 5.6.19.42), avšak nepřímých odkazů více; vždy z Duchovní písně a Živého plamene lásky – další skutečnost, kterou chce udělat své sestře radost (ona ji přivedla ke čtení Jana; Gita ho měla ráda, srov. AD 239)
c) Ruysbroec a další
- explicitně citován pouze jednou jako „zbožný autor“ (NV 40), jinak ale nesčetněkrát
- v té době jej Alžběta čte a je jím nadšená (srov. AD 288; 292; 300)
- nikdy nezmiňuje jeho jméno (kvůli příliš cizímu znění?)
- kromě něj ještě Bossuet, Lacordaire, text připisovaný sv. Albertu Velikému, Terezie od Ježíše, dopis otce Valléea, poznámka kanovníka Gauma z Příručky křesťana…
Bližší charakteristika
a) Struktura a literární druh
- struktura jako u zápisků z duchovních cvičení – deset dnů po dvou „modlitbách“ (spíše duch. úvahách)
- literární druh – svérázná mystická lectio divina
b) Základní obsah
- cílem – sjednocení s Bohem v Kristu (srov. NV 28) skrze návrat do středu naší duše, která je příbytkem Trojice (a Trojice je naším příbytkem)
- potřeba naší láskyplné pozornosti vůči skrytému trojjedinému Bohu – stávání se chválou slávy
c) Hlavní poselství
- pro všechny, ne pouze pro klášterní prostředí (srov. NV 10)
- svoboda a samota co do ducha, nikoli vnější oddělení od stvoření (srov. NV 7.11); naopak: každá skutečnost má svátostný ráz
- stát se dokonalou chválou slávy Trojice (srov. NV 41.44).
Podle P. V. Kohuta