Závěr
- Mystika je plodem zkušenosti živé přítomnosti Boha v člověku, jež působí skrze Krista mocí Ducha Svatého. „Mystická teologie“ je moudrost lásky, znalost spásonosného mystéria Krista získaného cestou zkušenosti. Díky tomu je Tereziino poznání dědictvím i bohatstvím. Není podstatné to, že ne všichni jsou mystikové. Duchovní i mystický život se řídí stejnými zákonitostmi: jeho základ je stejný a stejný je i cíl. Jsou stejní i protagonisté, tj. Bůh a člověk. Znamená to, že Tereziina zkušenost může být jakýmsi zrcadlem našeho duchovního života.
- Tereziina zkušenost ukazuje, že „mystická teologie“ je Boží dar, je nevyjádřitelným bohatstvím věřícího, který ji dostane. Je to vědění jiného druhu než poznání z četby duchovních děl, jakkoli nikdy nepřekračuje sféru a okruh víry. Terezie na jednom místě říká, že rozdíl je asi takový jako mezi namalováním někoho a zkušeností s ním. Avšak i malba pro nás představuje zkušenost. Terezie, která se s námi dělí o svou osobní zkušenost, nás vede k plnosti účasti na Kristově mystériu a jeho poznání.
- Tereziina zkušenost nás utvrzuje v přesvědčení, že všichni potřebujeme jistou zkušenost Boha, jenž se zjevil proto, aby byl Bohem s námi a pozval nás k přátelství se sebou. Zároveň nás učí, že v duchovní zkušenosti není nejdůležitější to, co člověk cítí, ale to, kým se stává, co chápe a jaké to má plody v životě.
- Nakonec je třeba si všimnout, že není náhodou, že nám Bůh dal velké mystiky a že skrze ně nám přiblížil tajemství své milosti. Mnoho čtenářů děl sv. Terezie došlo k přesvědčení, že v jejích dílech „je cítit ruku Ducha Svatého“. Když to vše vezmeme v úvahu, nezbývá nám nic jiného než si vyvolit Terezii za učitelku vlastního duchovního života.
Překlad sr. Terezie Eisnerová
S laskavým svolením krakovské provincie
bosých karmelitánů