Duchovní píseň
zpracoval P. V. Kohut OCD
Sv. Jan napsal kromě krátkých spisů, korespondence a poezie čtyři velké spisy: Výstup na horu Karmel, Temná noc, Duchovní píseň, Živý plamen lásky (toto je tradiční pořadí, ale nikoli jediné možné). Jaký je mezi nimi vztah?
Předně je tu velká rozdílnost stylů – literárních druhů: V = teologický traktát, N = duchovní pojednání, DP = komentář básně a ŽP = poezie v próze;
Propojení mezi nimi: můžeme vnímat dvě dvojice: Výstup-Noc a Píseň-Plamen; avšak: V-N jsou skutečně diptych (dvojjediné dílo) – ale ne chronologická návaznost (!), zatímco DP-ŽP jsou dvě volně navazující díla (je zde posun perspektivy, jinak ale chronologická následnost). Je nesnadné posoudit, jak mezi sebou souvisí tyto dva páry děl. Spíše se jedná o tetralogii než cokoli jiného.
Duchovní píseň je nejpropracovanější dílo (s celým duchovním itinerářem).
Postupný vznik
Název (Cántico espiritual) nepochází od Jana; ten spis nazýval „Písně“ (Canciones) – podle biblické Písně písní; „Písně Snoubenky“ (Canciones de la esposa; srov. K 5) nebo „Objasnění písní“ (Declaración de las canciones). Nicméně název „Duchovní píseň“ se vžil a je velmi vhodný (autorem je otec Jeroným od sv. Josefa Ezquerra v roce 1630?).
- Vznik poémy ve třech obdobích: na počátku – inspirace v toledském vězení (1577/8); tak vzniklo 31 strof poémy Kam ses ukryl, Milovaný?; druhá a třetí etapa: strofy 32-34 a strofy 35-39 při 1. redakci v letech 1582/3; čtvrtá etapa: strofa 11 DPB; nevíme, zda vznikla až s druhým komentářem nebo samostatně po DPA (1. redakci). Příznačný je příležitostný charakter vzniku: studentský popěvek zaslechnutý ve vězení; rozhovor se sr. Františkou od Matky Boží a se sr. Kateřinou od Kříže z Beasu de Segura; 11. strofa nevíme; báseň je spontánní a neplánovaná.
- Objasnění písní: první komentáře vznikly rovněž neplánovaně, byly ústní (na dotazy mnišek ohledně obsahu) pravděpodobně již od roku 1579 (svědectví sr. Magdalény od Ducha svatého) možná vznikly částečné písemné komentáře už v průběhu psaní básně; vlastní „Objasnění písní“ (= DPA) Jan napsal až v Granadě roku 1584 (Jan Evangelista: „na žádost matky Anny od Ježíše, převorky bosých u svatého Josefa v Granadě roku 1584“). Opět příležitostný charakter vzniku, tentokrát ovšem ne spontánně, nýbrž na žádost (zde je patrný rozdíl mezi poezií – spontánně a prózou – na žádost).
- Druhá redakce komentáře: již krátce po sepsání byl Jan nespokojen a myslí na přepracování (Sanlúcarský kodex: opis s jeho poznámkami a značkami „+“ po okrajích a označením „Tato kniha je koncept toho, co bylo napsáno načisto. Fray Jan od †.“) Proč? V určitém okamžiku psaní DPA si Jan uvědomil možnost číst knihu jako „itinerář duch. rozvoje“ a rozpoznal nevhodnost lyrické alternace (srov. DPA 12 × 13-24 × 25-26). Proto přepracoval nejen texty, ale i přesunul pořadí strof na základě strofy 27/22 „Vstoupila snoubenka…“ Okamžik uzavření duchovního manželství se jeví jako klíčové místo změn.
Charakter a rozsah změn: navíc takzvané „téma“ (krátké shrnutí a schematický klíč po předmluvě a básni, „poznámky k následující písni“ (v DPA pouze u 13 a 14, u DPB takřka u všech), přidání některých bodů a vynechání jiných. Kompletně přepracovány 1. a 37./38. strofa, jinak podstatně totéž.
Srovnání obou redakcí: první spontánnější a věrnější lyričnosti básně, druhá logičtěji vystavěná a s lepší interpretací.
Základní témata
Jsou to bezesporu především dva momenty: snubní symbolika aplikovaná duchovně po biblickém způsobu na vztah mezi Bohem a lidstvem/člověkem [srov. Pís, Oz, Jer, apod.] a itinerář duchovního rozvoje jednotlivce. Jejich kombinací vzniká typicky janovská teologická kategorie „duchovních zásnub“ (desposorio espiritual) a „duchovního manželství“ (matrimonio espiritual).
a) Snubní symbolika a její užití:
V poezii (zejména ve třech velkých poémách) a v DP Jan užívá snubní symboliku.
- jedná se o SZ obraz, aplikovaný hojně Origenem a Řehořem Nysským i na individuální vztah: Bůh‑člověk;
- snubní mystika – Brautmystik: před Janem to byl sv. Bernard, viktorini, Gertruda, Angela z Foligna a Ruysbroec;
- další zdroj: bukolická poezie Garcilasa a Boscána používaná k vyjádření vztahu mezi Kristem („Milovaným“ a „Snoubencem“) a duší („milující“ a „snoubenkou“). Jde o zkušenost Boha prostřednictvím integrace posvátného a erotického (P. Dinzelbacher).
Dnešní posun v chápání oproti Janově době – Jan mluví:
- o povýšení snoubenky (dnes neplatí)
- o trvalosti vzniklého svazku (dnes vážně ochromeno)
- o charakteru lásky (dnes často zúženo na eroticko-sexuální rozměr)
Přesto i dnes má tato symbolika značnou platnost.
b) Nauka o duchovním rozvoji jednotlivce:
V DPA Jan sleduje nejprve pořadí strof, od 27. strofy přichází na možnost prezentace duch. Rozvoje a používá mystické termíny „duch. zásnub“ a „duch. manželství“ (tyto termíny jsou zřejmě jeho vlastní; Terezie je přejímá pod jeho vlivem).
V DPB má Jan snahu propojit báseň a komentář s klasickým schématem očištění/začátečníci-osvícení/pokročilí-sjednocení/dokonalí (srov. DPB téma,1-2; 22,3); v praxi to však nakonec činí minimálně, takže zůstává problém, jak se k sobě mají tato dvě schémata + další autorovo schéma ve V-N: „noc smyslů“ a „noc ducha“. Zde spíše schéma: 1. úzkostné hledání (1-12); 2. setkání lásky („duch. zásnuby“, 13-21); 3. plné sjednocení („duch. manželství“, 22-35); 4. touhy po slávě (36-40)
Je zde patrná rozdílná perspektiva v DPA (aktuální) a v DPB (eschatologická); vliv pseudotomášovského De beatitudine.
c) Duchovní zásnuby a duchovní manželství:
Klíčové kapitoly DPA 13a14/DPB 14a15 („duch. zásnuby“) a DPA 27/DPB 22 („duch. manželství“).
- „Duchovní zásnuby“ (desposorio espiritual) jsou chápány i jako okamžik i jako stav (srov. DPB 14a15,2) a lze je charakterizovat jako „vznešený stav (…) sdílení a sladkého a pokojného cvičení se v lásce s Milovaným“ (DPB 14a15,2), v němž ovšem přetrvávají vyprahlosti a ďábelské obtěžování (srov. DPB 16a17). Je disponováním se pro dokonalé sjednocení v duch. manželství (srov. ŽP 3,25).
- „Duchovní manželství“ (matrimonio espiritual) je „plným přetvořením v Milovaného, v němž se obě části odevzdávají v plném vlastnění jedna druhé a s jistým dokonáním sjednocení lásky, v němž je duše zbožštěna a je Bohem skrze účast, nakolik je to možné v tomto životě (…) Jde o nejvyšší stav, k jakému lze v tomto životě dospět“ (DPB 22,3).
Vztah k ostatním spisům
- Vztah k Živému plameni lásky: na základě ŽP předmluva,3 a společné tématiky v DPB 39 a ŽP 4,17 lze tvrdit: v ŽP se jedná o chronologický posun ve stavu duchovního manželství oproti obecné perspektivě DP, avšak zhruba na stejné úrovni jako DP 36-40 (v ŽP zdůraznění pneumatické perspektivy). ŽP = „pokračování DP“.
- Vztah k diptychu Výstup-Noc: mnohem složitější.
1. V a N popisují totéž období duchovního života z jiných perspektiv (aktivní a pasivní);
2. duchovní zásnuby probíhají v poslední fázi noci ducha: DP 1-12 = 1N-2N 10 (+ 1V), zatímco DP 13-21 = 2N 11-22 (+ 2a3V?) a DP 22-35 = 2N 23-25? - Způsob čtení: podstatně dvojí – literární (vhodnější spíš DPA) a teologický (vhodnější spíš DPB). Vždy je ovšem doporučeno vnímat i druhý rozměr.