Školy spirituality
Koncept škol spirituality
Pojem „karmelitánská spiritualita“ je úzce spjat s pojmem „školy spirituality“. Škola spirituality je způsob výkladu a konkrétní život podle určité duchovní cesty, ve které se určitá skupina nebo okruh věřících nechává inspirovat příkladem tvůrců školy.
Základní prvky škol spirituality
- Život a příklad učitele (buďto jednotlivce nebo i nějakého společenství), který dosáhl vysokého stupně evangelijní dokonalosti, který k tradičním formám náboženské spirituality připojil nové prvky a dal tím vzniknout nové formě duchovního života.
- Následovníci, kteří čerpají ze zkušenosti duchovního vůdce a potvrzují tak svým životem účinnost a plodnost zvolené cesty.
- Teologické zpracování a přizpůsobení různých prvků a nástrojů duchovního života specifických pro danou cestu.
Nezbytnou podmínkou vytvoření školy spirituality je vědomí příslušnosti následovníků k odkazu jejich učitele.
Hlavní školy spirituality
- basiliánská (cenobité)
- augustiniánská (augustiniáni, poustevníci)
- dominikánská (dominikáni)
- františkánská (františkáni)
- cisterciácká (cisterciáci)
- ignaciánská (jezuité)
- karmelitánská (karmelitáni, bosí karmelitáni)
- sulpiciánská (sulpiciáni)
Dělení škol hlediska základních směrů spirituality a asketického zaměření
- Školy pojímající celý život člověka ve vztahu k jeho věčné spáse a usilující o jeho osvobození od nadvlády smyslů (první poustevníci, basiliáni, karmelitáni původní observance).
- Školy usilující o dokonalost skrze lásku, která je prvořadou motivací a cílem všeho stvoření (augustiniáni, františkáni, salesiáni, tereziánský Karmel).
- Školy zaměřující se na cíl veškerého stvoření: na Boží slávu (jezuité), nebo na spásu (redemptoristé).
Jednota duchovní zkušenosti
Různost jednotlivých škol spirituality nijak nenarušuje základní jednotu duchovní zkušenosti. Díky Božímu zjevení víme, že jediným smyslem duchovního života je zbožštění člověka a jeho sjednocení s Bohem.
Základ všech škol spirituality
Je jím Kristus, ve kterém se setkávají všechny formy křesťanské dokonalosti a svatosti. „Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus.“ (1Kor 3,11)
Jaký je rozdíl mezi jednotlivými školami spirituality?
Když škola spiriuality ukazuje svou konkrétní cestu k dokonalosti, zdůrazňuje určité prvky duchovního života a formace, které jsou ale součástí každého typu křesťanské spirituality: dominikánská škola zdůrazňuje znalost teologie a kázání, františkánská škola upřednostňuje chudobu, karmelitánská škola zvýrazňuje rozjímavou modlitbu a mystické spojení s Bohem, mnišská formace klade důraz na liturgii, benediktinská škola akcentuje chudobu v následování Krista, který v Nazaretě pracoval vlastníma rukama, na rozdíl od františkánů napodobujících chudobu Krista poutníka.
Vývoj škol spirituality
Školy spirituality se postupně proměňují v závislosti na rozvoji civilizace a kultury, protože jejich zakladatelé vycházeli z tehdejších podmínek. Pouze otrocké a mechanické napodobování příkladů by postupně vedlo k zániku školy.
Potřeba rozmanitosti škol spirituality
- Rozmanitost škol spirituality je odrazem vitality, bohatosti a rozmanitosti křesťanské spirituality.
- Různé školy spirituality vznikají na základě potřeb různých skupin i jednotlivců, i díky vlivu různých historických a sociálních podmínek.
- Školy rozvíjejí různé formy a metody úsilující o svatost v souladu s aktuálními potřebami církve.
- Školy jsou odpovědí na působení Boha v životě člověka.
Přeloženo s laskavým svolením
bosých karmelitánů krakovské provincie
Přeložily sestry bosé karmelitky Praha