Praktická perspektiva Lectio divina
Hlavním účelem lectio divina je, že s pomocí Písma můžeme objevovat, přijímat a slavit Boží Slovo, neboť dnes slyšíme ve svém životě to, co stojí v žalmu: „Ach, kéž byste dnes uposlechli Božího hlasu!“ (Ž 95,7).
Dějiny církve nám ukazují, že abychom dosáhli tohoto cíle, je zapotřebí dvou současně probíhajících pohybů: směrem ode dneška ke včerejšku a směrem od včerejška k dnešku. Pohyb směrem ode dneška ke včerejšku se snaží dopátrat slovního smyslu textu, zkoumá text, dějiny, až dojde k všeobecně lidské problematice (včerejška). Pohyb směrem od včerejška k dnešku se pokouší odkrýt duchovní smysl, ducha, poselství, teologickou výpověď, tedy to, co nám Bůh (textem ze včerejška) chce říct. V tomto druhém pohybu záleží na víře, přičemž nám velmi napomáhá atmosféra modlitby a ona také podporuje pochopení duchovního smyslu. Litera a duch: tyto dva pohyby se k sobě navzájem chovají jako tělo a duše; bez nich není výklad možný.
Snadno vidíme, že oba dva tyto pohyby jsou vesměs přítomny v lectio divina. Pohyb ode dneška k včerejšku se odráží především ve fázi čtení a meditace, pohyb směrem od včerejška k dnešku především v meditaci a modlitbě. V kontemplaci splývají oba pohyby v jeden jediný. Oba jsou však možné jen tehdy, když četba vychází ze tří základních předpokladů:
- Musíme mít před očima situaci dnešního člověka s jeho problémy a výzvami, které zpochybňují jeho víru a ohrožují jeho život.
- Musíme si všímat víry společenství, která nám umožňuje vstoupit do společenství s týmž Bohem, který kdysi vedl svůj lid a zjevil se mu v Ježíši Kristu.
- Musíme respektovat biblický text tak, jak je, a vyvarovat se jakékoli manipulace nebo zkrácení jeho smyslu. Jen tak nám četba umožňuje rozhovor s Bohem a živí ho.
Abychom lectio divina uvedli ve skutek, byly nám nabídnuty různé konkrétní návody pro praxi. Odkazujeme na dva: jeden, navržený latinskoamerickým týmem pro teologickou reflexi O.Carm./O.C.D., a druhý od P. Bruno Secondina O.Carm. (z výše citované knihy: La lettura orante della Parola – lectio divina in comunita e in parrocchia, Padua 2001. Autor zde podává grafické znázornění svého návodu.).
Tým pro teologickou reflexi O.Carm./O.C.D. rozlišuje mezi návodem pro osobní a komunitní lectio divina:
A. Osobní lectio divina:
- Na začátku modlitba k Duchu svatému
- Pomalá a pozorná četba textu
- Chvíle vnitřního ztišení, zpřítomnění přečteného
- Objasnění smyslu každé věty
- Aktualizace a „znovupřežvýkání“ Slova ve spojení s konkrétním životem
- Rozšíření pohledu a spojení přečteného textu s jinými biblickými texty
- Nové čtení, spojené s modlitbou nad textem a odpovědí Bohu
- Učinit předsevzetí
- Výběr jedné věty jako hesla pro zapamatování
B. Komunitní lectio divina:
- Pozdrav a modlitba: Pozdrav a krátké sdělení si toho, co účastníci očekávají; úvodní modlitba k Duchu svatému.
- Čtení textu: pomalá a pozorná četba textu. Moment ticha, aby do nás mohl text proniknout. Opakovat text větu po větě, jako pomůcka k lepšímu připamatování si přečteného.
- Smysl textu sám o sobě: Sdělit si dojmy a nejasnosti ohledně smyslu textu. Je-li to nutné, znovu si text přečíst a vzájemně si vypomoci tímto nebo jinými biblickými texty. Chvíle ticha ke vstřebání slyšeného.
- Smysl textu pro nás dnes: Text „znovu přežvýkat“ a odhalit jeho smysl pro nás dnes. Aplikovat smysl textu na konkrétní situace našeho života. Smysl rozšířit tím, že přečtené konfrontujeme s jinými biblickými texty. Situovat text do Božího plánu, který se odehrává v dějinách.
- Modlit se s textem: Text si ještě jednou pozorně přečíst nebo ho předčíst. Okamžik ticha, abychom připravili odpověď Bohu. Ve formě proseb vyslovit obdržené osvícení nebo povzbuzení, posílení.
- Kontemplace – angažovanost: Vyslovit předsevzetí, k němuž povzbudila rozjímavá četba textu Písma. Vše shrnout do hesla, abychom si ho v průběhu dne mohli zpřítomňovat.
- Žalm: Navrhnout žalm, který odpovídá tomu, co jsme nyní ve skupině zažili. Žalm společně pomalu recitovat a tím setkání ukončit.
Otázky pro osobní a komunitní reflexi:
- Používalas při osobní nebo komunitní lectio divina jednu z těchto metod?
- Používáte při osobní nebo komunitní lectio divina jinou metodu? Pokud ano, jakou?
- Jak by mohla vypadat vlastní karmelitánská metoda lectio divina pro kontemplativní sestry?